Jernbanestasjon for modelljernbane i hagen
Artige og humoristiske miljøer fins det mange av i denne hagen. Noen av bygningene har løse tak, slik at du kan se hva som foregår innendørs. Og inni puben Fulle Mugger skjer det litt av hvert ...

Tog i hagen

Bli med på en underholdende togreise gjennom et hagesamfunn befolketmed tegneseriefigurer, der sagbruket er endestasjon – på mer enn én måte.

Publisert Sist oppdatert

Når vi reiser ut på hagereportasje er det – naturlig nok – hagen vi er interessert i og konsentrerer oss om. Men enkelte ganger blir vi møtt av noe som penser interessen over til helt nye ting: Som Jan og hans modelljernbane. Forresten, å kalle Jan og kona Bentes anlegg for modelljernbane, er fornærmelig. Her, i denne Oslohagen, har de bygget opp et helt samfunn, befolket med sjarmerende tegneseriefigurer. Og alt foregår langs den rundt 200 meter lange jernbanen som slynger seg nedover en bratt skråning, bortover plenen og ender i sagbruket nederst i hagen.

Elsker tog

Jan
Jan er en ekte entusiast som elsker tog, både store og små.. Fotograf: Marianne Utengen

Jan er en ekte jernbanemann. Han jobber som lokfører, men har også mange år som banearbeider bak seg. Det kom vel med da han skulle legge skinnegangen.

Grunnarbeidet må være i orden når skinnene skal ligge ute hele året. Jan har også lang erfaring med damplokomotiv, han er aktiv i museumsjernbanemiljøet og lærer andre dampentusiaster å mestre kunsten.

Men jernbanen hjemme i hagen er deres eget prosjekt. Mens Jan tar seg av skinner og tog, finner Bente planter som passer inn og er med på å lete opp nye figurer til de mange humoristiske tablåene.

Ideen fikk de under et besøk på Beconsot Model Village & Railway i England. Her fins en stor modelljernbane som tøffer seg gjennom en miniversjon av England.

– Jeg må da kunne klare å lage noe slikt hjemme, tenkte Jan.

Nøkkeroser og modelljernbane
Tre ulike nøkkeroser vokser i den naturlike dammen, der fiskerne håper på god fangst.. Fotograf: Marianne UtengenFikk ideen i England

Og i 2009 satte han i gang. Det første han gjorde var å tegne hele anlegget. Så la han skinnegangen, det tok ett år. I 2010 var det klart for åpning.

I dag er anlegget et imponerende skue. I tillegg til å være et artig innslag i hagen, er det også teknisk avansert. Han har rundt 20 lokomotiver og 80 vogner og kan kjøre både på damp og strøm.

Hvert år arrangerer de et stort togtreff i hagen. Da kommer rundt 25 togentusiaster, som i tillegg til tøffende tog og artige tablåer, får smake Bentes berømte sveler.

Lærer om planter

– Da jeg begynte hadde jeg liten kunnskap om hage. Men dette er blitt en hobby som har dratt så mye annet med seg. Blant annet kan jeg mye mer om beskjæring, vanning og dam enn jeg gjorde da jeg startet, forteller han.

Før og etter-bilde av hagen
Før jernbanen ble bygget, var skråningen bare dekket av gress. I dag ligger det et eventyrland og skinner i fire nivåer her.. Fotograf: Marianne Utengen

For å få miljøene til å være så naturlige som mulig, finner Jan små frøplanter av trær som han planter rundt linja. De beskjærer han på bonsai-vis, slik at de etter hvert får fine former uten at de blir for store. For å holde plantene nede, tar han runden med saksa to ganger i uka i sesongen.

Humor

Når vinteren nærmer seg pakkes alt ned. Alle tog, hus og figurer tas inn, bare skinnegangen blir liggende ute. Når våren kommer hentes alt fram igjen. Husene har sine faste plasser, mange av figurene også, men noen nye morsomme tablåer blir det nok.

For Jan og Bente er opptatt av humor – også av det litt makabre slaget. Så for å spare alle med sarte nerver vil vi ikke fortelle hva som foregår på sagbruket – endestasjonen.

TEKNISKE DATA

• Skalaen på toget er ca. 1:20.
• Sporvidden er 32 mm, det tilsvarer ca. 60 cm i virkeligheten, det vil si litt smalere enn den smalsporede museumsjernbanen Tertitten, Urskog-Hølandsbanen.
• Damplokomotivene går på ekte damp og fyres med gass. Disse lokomotivene styres med radiokontroll (RC).
• Noen lokomotiver har egen batteripakke som forsyner en elektromotor, disse er også RC styrt. Det er derfor ikke behov for strøm i skinnene.
• Lokomotivene kommer i hovedsak fra britiske Roundhouse Engineering.
• Vognene er stort sett britiske og er enten ferdigmodeller eller byggesett.

Katt i jernbanesporet
Katt på linja! Noen ganger kryper han også inn i tunnelene.. Fotograf: Marianne Utengen
Jernbanespor
Selvbygde teglsteinsbygg
Fiskerene ved dammen.Bygningen er håndmalt av Jan, murstein for murstein. Fotograf: Marianne Utengen
Campingvogn
Dramatiske scener ved sporet
Tintin og Narvesenkiosk
TIntin besøker Narpesen kioskkafé og får servert pannekaker av Marge Simpson.. Fotograf: Marianne Utengen
Tintin og Narvesenkiosk
TIntin besøker Narpesen kioskkafé og får servert pannekaker av Marge Simpson.. Fotograf: Marianne Utengen
Tog på damp eller batteri
Jans mange lokomotiver går enten på damp eller batteri.. Fotograf: Marianne Utengen
Powered by Labrador CMS